۱۰ تا از شگفت انگیز ترین جاذبه های معماری رم ایتالیا

۱۰ تا از شگفت انگیز ترین جاذبه های معماری رم ایتالیا

با بهترین جاذبه های معماری رم ایتالیا برای بازدید آشنا شوید!

معماری رم ایتالیا با قدمتی بیش از چند هزار سال از شگفتی های جهان برای معماران و طراحان امروزی و گردشگران داخلی و خارجی است. یکی از دلایل به شهرت رسیدن شهر رم ایتالیا، همین بناهای معماری خاص و شگرف است که با قدم زدن در آنها به هزاران سال پیش برده می شوید. در این قسمت قصد داریم شما را با 10 مورد از برترین نمونه های معماری ایتالیا که جاذبه گردشگری آن هستند آشنا کنیم.

1- آمفی تئاتر کولوسئوم (Colosseum): یکی از معروف ترین بناهای تاریخی شهر رم ایتالیا، آمفی تئاتر یا تماشاخانه کولوسئوم است که قدمت آن را به سال های 72 تا 80 پس از میلاد نسبت داده اند. هزینه ورودی بازدید برای هر بزرگسال حدود 16 یورو است ولی قطعا ارزش بازدید را دارد چرا که نمای داخلی آن سراسر شکوه و عظمت است. این تماشاخانه زمانی میزبان 50 تا 80 هزار نفر بوده است که در 3 طبقه به شکل بیضی ساخته شده و محلی برای برگزاری نبرد گلادیاتورها، جنگ انسان ها با حیوانات وحشی، نبرد و تست ماشین آلات جنگی و غیره بوده است.

آمفی تئاتر کولوسئوم

آمفی تئاتر کولوسئوم

 

2- معبد پانتئون (Pantheon): یکی از زیباترین و باشکوه ترین نمونه های معماری رم ایتالیا، معبد پانتئون است که از کلمه پانتئون به معنی تمام خدایان گرفته شده است چون با همین هدف ساخته شد. قدمت آن به 25 سال قبل از میلاد مسیح می رسد که در سال 80 میلادی، آتش سوزی عظیم رم به این بنا آسیب زد ولی در سال 125 میلادی توسط پادشاه حکومت بزرگ هادریان (Emperor Hadrian) بازسازی شد. این معبد از قرن 7 به بعد به عنوا کلیسا استفاده شد و از این لحاظ یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان و تا قرن 15 بزرگترین گنبد جهان به شمار می رفت. این بنا فعلا تعطیل است.

معبد پانتئون

معبد پانتئون

 

3- فروم روم (Roman Forum): قدمت آن به قرن 8 قبل از میلاد مسیح می رسد که نشانه عظمت و بزرگی روم باستان است. معابد، ساختمان های دولتی، استادیوم بزرگ و خانه های باستانی شهروندان در این فروم یا مرکز شهر قرار داشتند که البته در قرن 7 قبل از میلاد قبرستان متروکه مردم اتروسکان (Etruscan) بوده است. کلیه فعالیت های اصلی شهر در این مرکز بوده و هر کدام از پادشاهان اثری از خود بر جای گذاشته اند و در دوران حکومت آن را گسترش دادند. در سال 410 میلادی این میدان تخریب شد و به چراگاه دام ها تبدیل گشت. فروم روم مرکز بسیاری از بناهای تاریخی و معماری های باشکوهی است که اشاره به آن لیست طولانی نیاز دارد. هزینه بلیط ورودی برای افراد بزرگسال 12 یورو و کودکان 7.5 یورو است.

فروم روم

فروم روم

 

4- حمام های دیوکلسین (Baths of Diocletian): یکی از مجموعه های باستانی روم باستان، حمام های دیوکلسین هستند که در سال 298 تا 306 میلادی ساخته شدند که به دستور امپراتور مارکوس ماکسنتیوس بود که برای بزرگداشت امپراتور دیوکلسین، این نام را انتخاب کردند. وسعت آن به اندازه خدمات دهی به 3000 نفر بود. در سال 1560 پاپ پیوس چهارم روی قسمت های تخریب شده کلیسا بنا کرد تا یادبود ارزشمندی برای شهدای کارگر آن باشد. در سال 1898 نیز بخشی از آن به موزه ملی رومیان تبدیل شد. یکی از موزه ها 10 هزار سنگ نبشته و کتیبه و دیگری تاریخ مردمان روم را در خود جای داده است.

حمام های دیوکلسین

حمام های دیوکلسین

 

5- کاخ طلایی نرون، داموس اوریا (Domus Aurea): امپراتور نرون در سال های 64 تا 68 میلادی دستور ساخت آن را بر روی تپه پالاتین داد. این کاخ یکی از بناهای شهر نروپلیس (Neropolis) یا شهر نرون بود. موقع بازدید از راه زیرزمینی این کاخ باید کلاه ایمنی بگذارید تا بتوانید 300 اتاق باشکوه آن را ببینید.

کاخ طلایی نرون، داموس اوریا

کاخ طلایی نرون، داموس اوریا

 

6- هرکولانیوم (Herculaneum): شهر بندری روم باستان که نام خود را از خدای افسانه ای هرکول گرفته و قدمت آن به 1243 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. حدود 5000 نفر جمعیت داشت و محل اقامت افراد ثروتمند روم باستان بود. در این شهر می توانید معبد ونوس، بندر قدیمی یونانی، ویلای پاپیروس، حمام خانه های مرکزی، کتابخانه و قدیمی ترین خانه آن یعنی کاسا سانیتیکا (Casa Sannitica) را مشاهده کنید. این شهر یقینا از قدیمی ترین نمونه های معماری رم ایتالیا خواهد بود.

هرکولانیوم

هرکولانیوم

 

7- ویلای هادریان یا آدریانا (Villa Adriana): در این مجموعه ویلایی که قدمت آن به سال 117 میلادی می رسد توسط امپراتور هادریان بنا شد و بیشتر از 30 ساختمان مختلف در آن قرار دارند. استخر شنای ستون بندی شده، حمام های سلطنتی، معابد، تئاتر دریایی مدور، میدان طلایی، معبد آفرودیت یا الهه عشق، برکه لیلی، باغ پسیل، بنای نیمفیوم و غیره تنها بخشی از بناهای داخل آن هستند.

ویلای هادریان یا آدریانا

ویلای هادریان یا آدریانا

 

8- طاق کنستانتین (Arch of Constantine): نزدیکترین بنا به آمفی تئاتر کولوسئوم و بار دیگر یکی از زیباترین معماری رم ایتالیا می باشد که برای پیروزی امپراتور کنستانتین بر ماکسنتیوس در جنگ میلویان در سال 315 میلادی ساخته شد.

طاق کنستانتین

طاق کنستانتین

 

9- تئاتر مارسلو (Theatre of Marcellus): تئاتر یا تماشاخانه مارسلو که 11 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده الهام بخش ساخت بنای کولوسئوم برای معماران بود، طراحی نیم دایره آن را با طراحی دایره ای کولوسئوم و ظاهر آن مقایسه کنید. دستور ساخت آن توسط ژولیوس سزار داده شده ولی قبل از اتمام ساخت به قتل رسید و به دست امپراتور آگوستوس ادامه پیدا کرد. این بنا نام خود را از برادرزاده این امپراتور یعنی مارکوس کلادیوس مارسلوس گرفته که 5 سال قبل از ساخته شدن بنا مرد. این بنا در زمان خود به عنوان انقلابی در معماری روم باستان بود که گنجایش 20 هزار نفر را داشت. طاق، تونل، ستون و راه های ارتباطی، مهارت بی نظیر معماران آن را نشان می دهد.

تئاتر مارسلو

تئاتر مارسلو

 

10- سیرکوس ماکسیموس (Circus Maximus): قدمت آن به قرن 6 قبل از میلاد مسیح برمی گردد که بزرگترین استادیوم ورزشی روم باستان با گنجایش 250 هزار نفر بود. مردم برای تماشای مراسم مذهبی و مسابقات ارابه های جنگی به این مکان می آمدند که تا سال 549 میلادی هم ادامه داشت. در ابتدا سکوها از چوب ساخته شدند ولی پس از آن رومیان از سنگ های مرمری استفاده کردند تا به یکی از بناهای باشکوه معماری رم ایتالیا تبدیل شود.

سیرکوس ماکسیموس

سیرکوس ماکسیموس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.