عجیب ترین و جالب ترین حقایق زبان اسپانیایی

عجیب ترین و جالب ترین حقایق زبان اسپانیایی

با عجیب ترین و جالب ترین حقایق زبان اسپانیا آشنا شوید!

زبان اسپانیایی شاید آنقدر هم که از ظاهر آن پیداست عجیب و غریب نیست و احتمالا چون در اکثر نقاط دنیا با آن روبرو هستید و یا می دانید که زبان رسمی بسیاری از کشورها و یا زبان های رسمی دوم و سوم برخی کشورها است فکر کنید چیز خاصی در مورد آن وجود ندارد.

زبان اسپانیایی دائما در حال افزایش است و تأثیرات جهانی زیادی روی تجارت و فرهنگ داشته است. در بسیاری از نقاط دنیا مردم به زبان اسپانیایی صحبت می کنند و یا اینکه با این زبان آشنایی دارند پس به راحتی می توانند با اکثر مردم دنیا در اکثر نقاط دنیا ارتباط برقرار کنند.

برخی حقایق و موارد جالبی در رابطه با آن وجود دارد که قطعا از خواندن آن تعجب خواهید کرد. با ما همراه باشید.

بیش از 400 میلیون نفر در دنیا اسپانیایی صحبت می کنند: از حیث تعداد افرادی که به این زبان صحبت می کنند، زبان اسپانیا در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است که جایگاه اول متعلق به زبان چینی یا ماندارین دارد. جایگاه سوم نیز متعلق به زبان انگلیسی است که بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می کنند.

زبان رسمی 21 کشور دنیا، اسپانیایی است: زبان رسمی 21 کشور دنیا در قاره اروپا، آفریقا، آمریکای مرکزی، جنوبی و شمالی، اسپانیایی است و حتی در مناطق وابسته نیز به عنوان زبان کلیدی و مهم صحبت می شود. در بسیاری از این مناطق زبان تدریس، نامه ها و اسناد و تنها راه ارتباطی مردم با یکدیگر است. البته با این تعداد، در جایگاه چهارم قرار می گیرد و زبان انگلیسی در 112 کشور به عنوان زبان اصلی، در جایگاه اول قرار دارد.

ریشه لاتین دارد: زبان اسپانیا از یک نوع خاصی از زبان لاتین منشأ گرفته است. این گویش بعد از نابودی امپراتوری روم غربی در قرن 5 در نواحی مرکزی – شمالی شبه جزیره ایبری به وجود آمد. از قرن 13 تا 16 میلادی، Toledo زبان استانداردی ایجاد کرد که شهر مادرید در طی قرن 15 از آن استفاده می کرد. در طی 1000 سال گذشته این زبان در سراسر دنیا در حال گسترش بوده و امروزه به سمت نواحی جنوبی و مدیترانه ای در حال رایج شدن است.

بعد از لاتین، زبان عربی بیشترین تأثیر را روی زبان اسپانیایی داشته است: وقتی ارتش عرب ها در سال 711 میلادی به شبه جزیره ایبری حمله کردند و آنجا را تصرف نمودند، معماری و زبان عربی را نیز با خود به این منطقه آوردند و ترکیب این دو باعث تولید زبان رسمی شد که امروزه صحبت می شود.

وقتی اسپانیا در سال 1492، عرب ها را بیرون کرد، حدود 8000 کلمه عربی در این زبان باقی ماندند و به همین دلیل بعد از زبان لاتین بیشترین تأثیر را روی این زبان داشته است. مثلا کلماتی مثل el alfombra به معنی فرش یا la almendra به معنای بادام یا la almohada به معنی بالش ریشه عربی دارند.

قدیمی ترین متون اسپانیایی که پیدا شده اند بیش از 1000 سال قدمت دارند: این متون مربوط به یک راهبه از صومعه Suso در سال 964 میلادی است که ترکیبی از زبان باسک و اسپانیایی می باشد که مفهوم مذهبی دارد.

قدیمی ترین متون اسپانیایی که پیدا شده

جملات در زبان کشور اسپانیا طولانی تر هستند: اگر شما یک متن انگلیسی را به اسپانیایی ترجمه کنید، طول جملات شما حدود 15 تا 25% بیشتر خواهد شد. منظور ما این نیست که کلمات اسپانیایی طولانی تر هستند بلکه به این دلیل است که اسپانیایی ها اکثرا به جای اینکه برای اشاره به یک چیزی یک یا دو کلمه تعریف کنید آن را به شیوه ای جزئی نگرانه، شاعرانه و توصیفی بیان می کنند. مثلا در زبان کشور اسپانیا گفته می شود «در جهت حرکت عقربه های ساعت» (اسپانیایی: en el sentido de las agujas del reloj) ولی ما در زبان فارسی یا انگلیسی آن را با کلمه «ساعتگرد» بیان می کنیم.

تقاضا برای یادگیری اسپانیایی 800% زیادتر شده است: اسپانیا مقصد خیلی خوبی برای گردشگری است و آموزش زبان اسپانیایی هم در دانشگاه ها و مدارس بیشتر شده است. امروزه استفاده از این زبان در قاره آسیا بیشتر از قبل شده که اهمیت آن را روی بازارهای اقتصاد جهانی نشان می دهد. طبق آمار تقاضا برای یادگیری این زبان با رشد 800% مواجه بوده هر چند در دنیای اینترنت استفاده از آن در رده سوم قرار دارد. ضمنا حدود 18 میلیون دانشجو در حال حاضر این زبان را مطالعه می کنند که تخمین زده می شود این مقدار به 10% کل جمعیت دنیا برسد.

مسئولیت زبان اسپانیایی بر عهده آکادمی سلطنتی اسپانیا می باشد: این آکادمی در قرن 18 تأسیس شد و مسئول پذیرش یا رد کردن هر واژه ای است که بخواهد وارد این زبان شود و تمامی احکامی که صادر می شوند نیاز به اجازه قانون ندارند.

همانطور که مطالعه کردید، زبان اسپانیا جالبتر از چیزی است که تصور می کردید و حقایق بسیار شگفت انگیزی در مورد آن وجود دارند. با توجه به آمارهای منتشر شده در حال حاضر استفاده از این زبان برای برقراری ارتباط در بین جوامع محبوبیت روزافزون پیدا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.